Monday 30 April 2012

Cermin adalah jendela hati, di dasarnya tersimpan dosa dan pahala yang terkunci..

     Hari ini Ummi digemparkan dengan berita tentang seorang murid lelaki tahun 6 telah retak tulang kaki dan terpaksa diplaster. Dia terpaksa direhatkan selama 2 minggu. Ini adalah gara-gara menyahut cabaran seorang teman yang mencabar beliau agar terjun dari tingkat satu bangunan sekolah. Perkara itu dilakukan juga walau dalam hati sudah berbelah bahagi. Peristiwa berlaku sewaktu kelas malam dan sebelum kehadiran guru ke sekolah. Perancangan telah dibuat awal dan rapi sebelumnya dan teman-teman lain diarah agar menutup mulut. Natijahnya dapat dilihat oleh semua.

     Ummi teringat tentang kes cabar mencabar memang disukai sangat oleh murid lelaki. Sewaktu Ummi di tingkatan 3 dahulu di salah sebuah sekolah berasrama penuh, seorang teman senegeri yang Ummi kenali sebagai pelajar "nerd" telah dicabar oleh rakannya untuk menceroboh masuk ke asrama puteri. Nasibnya sungguh malang apabila dia terserempak dengan pelajar tingkatan 5 yang baru keluar dari bilik air. Keadaan menjadi kecoh dan beliau berjaya melarikan diri.

     Motif utama tidak diketahui namun nasibnya bertambah malang apabila pelajar perempuan tersebut telah bertindak melapurkan kepada Badan Disiplin sekolah. Akibatnya beliau telah digantung persekolahan selama 2 minggu..

     Duhai anak-anak sekelian, janganlah bertindak mengikut rasa.. natijahnya badan binasa...

No comments:

Post a Comment